Shell biedt nieuwe dieselbrandstof aan die CO2-uitstoot in België tot 90% kan verminderen

18 december 2023 |  Shell

Om actief bij te dragen aan de energietransitie naar hernieuwbare energie investeert Belgian Shell NV (Shell) in de productie en levering van brandstoffen die de CO2-uitstoot verminderen. Als onderdeel van Shell’s nieuwe aanbod biedt het bedrijf nu Shell Renewable Diesel aan zijn wegtransportklantenweg aan. Deze nieuwe brandstof is een schoner brandende diesel, gemaakt van 100% hernieuwbare componenten¹. Shell Renewable Diesel is nu beschikbaar voor bulklevering aan wegtransportbedrijven die dieseltanks op hun terrein of depots hebben staan. Tevens is Shell van plan om Shell Renewable Diesel op truckstations in België aan te bieden in het eerste kwartaal van 2024.

Shell Renewable Diesel is een drop-in brandstof die gebruikt kan worden bij voertuigen uitgerust met de huidige dieselmotoren die zijn goedgekeurd voor het gebruik van EN15940-brandstoffen. De brandstof vermindert de CO2-uitstoot tussen 80% en 90% in vergelijking met conventionele B7-diesel² . Momenteel enkel beschikbaar voor levering, maar in het eerste kwartaal van 2024 zal Shell Renewable Diesel beschikbaar zijn aan de pomp in vijf Shell Truck stations in België. De stations bevinden zich in Antwerpen, Gent, Herstal, Maasmechelen en Menen-Rekkem.

Naast het verminderen van de CO2-uitstoot heeft de nieuwe brandstof nog andere voordelen, waaronder:

  • Schonere verbranding 
    In het productieproces van Shell Renewable Diesel worden meer uniforme paraffinische moleculen geproduceerd, vergeleken met conventionele diesel brandstof geproduceerd uit raffinage van ruwe olie. Door het hoge cetaangetal en de afwezigheid van aromaten zorgt Shell Renewable Diesel voor een schonere verbranding met minder luchtvervuiling door de lagere uitstoot van stikstofoxiden en deeltjes, vergeleken met conventionele dieselbrandstof.
     
  • Motorgeluid 
    Shell Renewable Diesel kan leiden tot een vermindering van het motorgeluid tot circa 3 dB(A) in vergelijking met conventionele dieselbrandstof. Dit is het gevolg van het hoge cetaangetal van Shell Renewable Diesel, wat zorgt voor een snellere en gelijkmatigere verbranding. Wij veronderstellen dat minder motorgeluid kan bijdragen aan een beter welzijn van de bestuurder en daarbij het gebruik van voertuigen in geluidsreductiezones mogelijk maakt.
     
  • Koude start 
    Door het hoge cetaangetal van Shell Renewable Diesel start een koude motor sneller en soepeler in vergelijking met conventionele dieselbrandstof. Dit is vooral belangrijk bij het starten van de motor in de ochtend na een koude winternacht.
     
  • Hoog cetaangetal 

    Een hoog cetaangetal helpt bij het verminderen van de uitstoot van stikstof oxiden en het motorgeluid. Het verbetert ook het gemak van de koude start van de motor. Het cetaangetal van Shell Renewable Diesel is veel hoger dan dat van conventionele dieselbrandstof. Shell Renewable Diesel voldoet aan de Europese norm EN15940 Klasse A, met een cetaangetal van minimaal 70.
     
  • ‘Drop-in’ brandstof 
    Shell Renewable Diesel kan worden gebruikt als een directe vervanging voor conventionele dieselbrandstof zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan motoren die zijn goedgekeurd voor het gebruik van EN15940- brandstoffen.

Shell werkt samen met de wegtransportsector om de uitstoot van voertuigen te helpen verminderen

De wegtransportsector vertegenwoordigt ongeveer 9% van de wereldwijde CO2-uitstoot, dat is meer dan de scheepvaart- en luchtvaartsectorsamen. Om de doelstelling van de Overeenkomsten van Parijs te verwezenlijken moet de uitstoot van wegtransport in 2050 met bijna 60% zijn afgenomen ten opzichte van 2018, ondanks een verwachte verdubbeling in het volume voertuigen in de wegtransportsector in dezelfde periode.

Shell Commercial Road Transport zet zich in voor de productie en levering van brandstoffen die de CO2-uitstoot verminderen. Op deze manier helpt het energie- en brandstofbedrijf zijn klanten in de energietransitie. Shell ontwikkeltgeleidelijk zijn netwerk van Shell Truck stations die de nieuwe Shell Renewable Diesel aanbieden in Europa. De brandstof is nu verkrijgbaar aan de pomp bij 86 Shell Truck stations, waaronder op 45 locaties in Zweden, op 31 plekken in Nederland, bij vijf stations in zowel Finland als Noorwegen.

Valérie Matias, Sales Team Lead Belgium, France & Luxembourg Commercial Road Transport bij Belgian Shell, besluit: “Ik ben er trots op dat we onze wegtransportklanten in België kunnen laten profiteren van duurzamere brandstoffen. Met ongeveer 217 miljoen voertuigen op de weg, is de commerciële transportsector van fundamenteel belang voor de wereldeconomie en het dagelijks leven. Een dergelijke omvang vertegenwoordigt een even grote uitdaging nu het wegtransport terugkeert naar het vlotte tempo van vóór de pandemie, wellicht zelfs nog intenser dan voorheen. Deze groei heeft een aanzienlijke toename van de CO2e-uitstoot als gevolg. Juist daarom is het belangrijk om impactvolle en eenvoudige oplossingen aan te bieden, waarbij de huidige voertuigen, of hun motoren, niet vervangen hoeven te worden.”

 

(1) Shell Renewable Diesel wordt gemaakt van 100% hernieuwbare componenten, zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afvalgrondstoffen, en is niet gemengd met biodiesel of fossiele diesel.

(2) Broeikasgasintensiteitsfactoren voor Shell Renewable Diesel die in onze berekeningen worden gebruikt, zijn in eenheden gram CO₂e per MJ, volgens de methodologie die is beschreven in de richtlijn hernieuwbare energie 2018/2001/EU en worden in de hele toeleveringsketen geverifieerd, zodat het voldoet aan deze norm. De procentuele reductie van broeikasgasemissies wordt berekend door te vergelijken met een broeikasgasbasisintensiteit van 90,2 gCO₂e / MJ op een Well-to-Wheel basis, waarvan aan wordt genomen dat deze representatief is voor een B7 diesel op de markt van de Europese Unie. De koolstofintensiteit van de B7 diesel wordt door Shell berekend aan de hand van emissiefactoren uit het JEC Well-to-Tank rapport v5. (Europese Commissie, Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek, Prussi, M., Yugo, M., De Prada, L., et al., JEC well-to-tank report V5 : JEC well-to-wheels analysis : well-towheels analysis of future automotive fuels and powertrains in the European context, Publications Office, 2020, https://data.europa.eu/doi/10.2760/959137).